Stichting Mzee Kambee is in 2011 opgericht en ondersteunt kinderen met basisonderwijs, middelbaar onderwijs en beroepsopleidingen.

Het reguliere middelbare onderwijs wordt door de overheid gefaciliteerd en geeft de studenten de mogelijkheid om 4 jaar te studeren voor gemiddeld €250,-
per jaar. Dit is inclusief maaltijden, een slaapplaats en uniformen. De studenten gaan 2 x per jaar naar huis tijdens de vakanties.
Uit onderzoek is gebleken dat slechts 43% van alle studenten, die examen doen op reguliere middelbare scholen, een voldoende eindresultaat haalt om door te stromen naar beroepsonderwijs of universiteit. De hoofd oorzaak is dat de kinderen op basisscholen les krijgen in het Ki-Swahili en dat er op de middelbare scholen les gegeven wordt in de Engelse taal.

De stichting heeft 4 doelstellingen:

1. Studenten ondersteunen op reguliere middelbare scholen om voor de meisjes kindhuwelijken te voorkomen, kansen te creëren op meer kennis en om mogelijke instroom op beroepsopleidingen te faciliteren. Deze schoolgelden worden met name betaald uit giften, periodieke donaties en inzamelingsacties.

2. Met behulp van vermogensfondsen, donoren of andere organisaties kinderen op Engelstalige privéscholen plaatsen. Het schoolgeld bedraagt gemiddeld €1000,- per jaar per student. Door middel van het Engelstalig basis- en middelbaar onderwijs hebben studenten meer kans om in te stromen op hogere beroepsopleidingen en universiteiten. Ook de kleinste studentjes verblijven op de basisschool intern waarbij de ouders in de gelegenheid zijn om de kinderen in het weekend te bezoeken.

3. Studenten die zich kwalificeren voor een beroepsopleiding ondersteunen we met collegegeld, maaltijden en een slaapplaats op de campus. Dit zijn bijvoorbeeld studies in het toerisme, onderwijs, maatschappelijk werk etc.

4. In 2018 hebben we een kleuterschool gebouwd in het dorp Nadanya. De kinderen kunnen op korte loopafstand naar school en alvast wennen aan een schoolritme en kennismaken met de beginselen van het Ki-Swahili, Engels en rekenen. Spelen, zingen en plezier maken staat natuurlijk ook op het programma.